Huisjes doorbreken taboe over autisme

  • Home
  • Huisjes doorbreken taboe over autisme

Huisjes doorbreken taboe over autisme

OPWIJK - Het Maria Assumpta Instituut (MAI), dat tien autistische kinderen een opleiding geeft, wil het taboe over autisme doorbreken. 'Dat doen we door hun talenten in de verf te zetten', zegt directeur Hilde Aelbrecht. Logopediste Marjolein Vercammen en orthopedagoge Sofie Willaert lieten de kinderen kartonnen huisjes maken waarin ze hun speciale interesses tonen. Ze dienden het huisjesproject in bij Canon Cultuurcel en kregen 1.500 euro subsidie. Sofie Willaert: 'Met het project kunnen de leerlingen hun talenten tonen. Ze hebben een vaste structuur nodig, maar ze hebben sterk ontwikkelde vaardigheden. Ze beschikken over een lage emotionele intelligentie en zijn zeer verscheiden. Als ze op school komen, krijgen ze foto's van de andere leerlingen en van de lokalen. Dat versnelt de aanpassing. Gezien de beschikbare structuur op school hebben we geen woede-uitbarstingen te vrezen.' De huisjes hebben een plaats gevonden in het gemeentehuis, de bibliotheek, rusthuis De Oase en in de buitengewone lagere gemeenteschool Moza-ik. In de klas voor autistische kinderen heeft elke leerling zijn individuele werkhoek met eigen bord. Het uur op de klok is met een kleur aangeduid. In het midden van de klas is een tafel geplaatst voor de gezamenlijke momenten waarop ze niet individueel werken. Er hangt weinig of niets aan de muren om niet af te leiden. Er zijn hoofdtelefoons beschikbaar om lawaai het hoofd te bieden. De leerlingen spelen af en toe spelletjes. 'Dat is goed voor hun vaardigheid en om te leren geduld uit te oefenen. Als een leerling te geprikkeld is, kan hij of zij voor een time-out naar een individuele plaats. Om stoom af te laten, staat er buiten een trampoline. De huisjes hebben een plaatsje gevonden in het gemeentehuis, de bibliotheek, rusthuis Oase en de buitengewone lagere gemeenteschool Moza-ik. Nicolas maakte van zijn huisje een reisbureau. 'Omdat ik in de grote vakantie naar New York en Washington ben geweest. Binnen staat een desk, waar de bezoeker zijn reis kan uitstippelen. In de rekken liggen brochures. Ik maakte ook een Amerikaanse vlag en een logo van een beroemde honkbalploeg.' Hani maakte een sporthuisje met de vijf Olympische ringen op het dak. 'Ik ben sportief. Ik deed eerst atletiek, speelde voetbal en ben nu aan het badminton verknocht.' Dimitri heeft het meer voor avontuur en actie. Hij maakte een saloon met bandieten. Matthias is gek op treinen. Hij maakte een station, sporen, een perron en een parking. Gill heeft het meer voor het circus. In zijn tent herkennen we twee acrobaten op een paard, een leeuw, een beer en een circusdirecteur. Open dag voor autistische leerlingen in het MAI op dinsdag 24 april van 13 tot 15.30 uur.

 

 

 

 

<